Co daje bieganie?

Bieganie to zdecydowanie najprostszy i najbardziej popularny sport na świecie. Każdy z nas potrafi powiedzieć, na czym on polega, a nawet zaprezentować. Nie wszyscy jednak wiedzą, jakie korzyści płyną z pokonywania kolejnych kilometrów. Jak zacząć? W co się ubrać? Co jeść? A przede wszystkim, dlaczego warto biegać? Poznaj odpowiedź.

 

Bieganie a odchudzanie

Podczas biegu spala się tkankę tłuszczową, która odkłada się w dolnych partiach ciała, czyli brzuchu, pośladkach i udach. Najlepiej jest trenować rano, ponieważ wtedy organizm jest wypoczęty. Niemniej jednak wieczorny jogging równie dobrze wpływa na nasze samopoczucie, ale należy pamiętać, że wtedy nasz organizm jest zmęczony i mniej intensywniej spala zgromadzone w ciągu dnia kalorie. Tłuszcz zaczyna się spalać już po kilkunastu minutach biegu, ale lepiej jest biegać dłużej niż 30 minut.

 

Co jeść przed i po?

Nie należy biegać na czczo, ponieważ może to skutkować zesłabnięciem lub omdleniem. Nie wskazane jest też spożywanie potraw ciężkostrawnych, tłustych i ostrych, gdyż to z kolei prowadzi do złego samopoczucia spowodowanego uczuciem ciężkości, problemów żołądkowych, a także dużo wolniejszego spalania kalorii. Dobrze jest ostatni posiłek zjeść na dwie godziny przed treningiem. W przypadku, gdy nie możemy tyle odczekać musimy pamiętać, aby posiłek składał się z węglowodanów prostych. Znajdują się one między innymi w warzywach, owocach oraz produktach mlecznych.

Po zakończonym biegu należy uzupełnić utracone płyny podczas wysiłku. Najlepiej to zrobić za pomocą izotoniku lub soku świeżo wyciskanego z owoców, który zawiera dodatkowe węglowodany proste. Dostarczamy przynajmniej połowę więcej płynów niż wypociliśmy, tj. mniej więcej 750 ml na pół kilograma utraty wagi. W upalne dni pijemy znacznie więcej niż chłodne. Jeśli odczuwasz potrzebę nawodnienia organizmu podczas treningu, dobrze jest zabierać ze sobą pół litra wody lub właśnie izotonik. Nie należy pić napojów gazowanych przed ani też po biegu.

Po treningu przygotowujemy posiłek złożony z dużej porcji węgolowodanów i odrobiny białka.

 

Dlaczego warto?

Powodów jest dużo. Jednym z nim jest polepszenie stanu zdrowia. Biegając, wzmacniasz układ krążenia i mięśnie serca, dzięki czemu minimalizujesz swoje szanse na zawał serca. Polepsza się również układ immunologiczny (odpornościowy), więc infekcje u biegaczy pojawiają się rzadziej i trwają krócej.

Drugi powód to wytrzymałość oraz siła. Nie tylko fizyczna, która wiąże się ze zwiększaniem dystansu czy pokonywaniem zmęczenia podczas biegu. Mowa tu przede wszystkim o sile psyczicznej, którą nabywamy właśnie dzięki temu sportowi. Mamy poczucie, że jesteśmy w stanie poradzić sobie z każdym problemem i nic nie jest w stanie nas zatrzymać na drodze do wyznaczonego celu.

Kolejny powód to stan po zakończeniu treningu - tak zwana "euforia biegacza", czyli zadowolenie z siebie, dobre samopoczucie i pozytywne zmęczenie, które paradoksalnie dodaje nam dodatkowej siły do działania oraz motywację.

 

Jak zacząć?

To kwestia bardzo indywidualna, ponieważ każdy z nas ma inny poziom wytrzymałości. Zacznij od długich spacerów, następnie truchtaj. Gdy poczujesz, że możesz dłużej i więcej, to stopniowo przejdź do powolnego biegu. Biegnij przez 5 minut oraz 3 minuty zwykłego chodu, następnie 10 minut biegu i 2 minuty chodu itd, aż do momentu gdy przestanie sprawiać Ci to jakąkolwiek trudność. Później możesz biegać coraz dłużej, bez przerw.

 

Strój dla biegacza

Najważniejsze są buty. Muszą być wygodne, lekkie i przystosowane do biegania. Na ciepłe dni wystarczą krótkie spodenki i bluzka z krótkim rękawkiem. Gdy zrobi się chłodniej warto zaopatrzeć się w legginsy albo spodnie dresowe i bluzę lub kurtkę. Należy też osłonić szyję oraz głowę, aby uniknąć przeziębienia. Ubrania muszą być wykonane z materiału, który odprowadza pot na zewnątrz.

Patrycja Sobiak

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.