Jak zacząć biegać próbując nie umrzeć z wysiłku

Poświęcenie kilku minut na uprawianie sportu, w tym przypadku biegania, jest synonimem relaksu. Skorzysta na tym nie tylko Twoje ciało, ale i umysł. Najważniejsza jest odpowiednia motywacja.

Ile razy w tygodniu biegasz? Bieganie w celu refleksyjnym jest najlepszą formą, aby uwolnić się od złych myśli i stresu. Włączenie muzyki i przebiegnięcie się ulicami miasta lub najbardziej atrakcyjnymi szlakami, to klucz do tego, aby sport stał się przyjemniejszy. Poświęcenie kilku minut na uprawianie sportu, w tym przypadku biegania, jest synonimem relaksu i nie ma znaczenie, kiedy decydujesz się to zrobić (przed pójściem do pracy da Ci to energię, po dniu spędzonym w biurze uspokoi Cię to). Każdy moment, który wybierzesz będzie dobry, aby wyznaczyć nowe cele i  je zrealizować. 

Dodatkowa ilość tlenu w organizmie zwiększa kreatywność. Bieganie jest również doskonałe do wymyślania różnych rzeczy lub znajdowania rozwiązań problemów”- wyjaśnia dr Thomas Falda-Buscaiot. Istotne jest, aby każda osoba odkryła najlepszą dla siebie porę dnia na uprawianie sportu, wykazała silna wolę oraz upór, niezbędne by pozostać aktywnym i zdrowym. Niemiecka marka Freeletics, reklamująca zdrowy styl życia i sport, proponuje przestrzeganie tych motywacyjnych wskazówek, aby cieszyć się sportem, a przede wszystkim bieganiem.

Dlaczego musisz spisać na kartce swoje cele?

Nie chodzi o to, że je zapomnisz, lecz o to, iż kiedy masz je wszystkie zebrane w jednym miejscu prędzej czy później zaczniesz je skreślać, w przenośni i dosłownie. Nie ma znaczenia, czy cele są duże czy małe, ważne jest, aby były realne, konkretne i można je było osiągnąć w krótkim lub długim okresie. Kiedy są napisane, łatwiej je zapamiętać. Umieść je w miejscu, w którym codziennie możesz je oglądać: na tablicy, na drzwiach lodówki...

Planuj treningi i ustawiaj alarmy w telefonie

Planuj każdy dzień, tydzień i każdy trening. Jeśli stałość nie jest twoją mocną stroną, wyrzuć stary terminarz i zaplanuj kalendarz, którego będziesz ściśle przestrzegać. Jeśli problemem jest potrzeba towarzystwa, zbierz kilku przyjaciół gotowych do działania. Wtedy jest mniej prawdopodobne, iż zapomnisz o treningu lub wystawisz partnera. „Jeśli zdecydujesz się ustawić alarmy lub przypomnienia w telefonie, spróbuj napisać też motywujące wiadomości, które zachęcą Cię w przyszłości do wstania i biegania z dodatkową energią” - wyjaśnia dr Thomas Falda-Buscaiot.

Idź na spacer

Wątpliwości? Daj sobie czas na podjęcie decyzji czy naprawdę chcesz to robić. Jeśli nadal nie wiesz, czy chcesz rozpocząć uprawianie tego sportu, zacznij od czegoś prostego: wybierz się na spacer. Załóż ubranie do biegania i tylko chodź przez 15 minut. W przypadku kiedy jesteś na zewnątrz jest większe prawdopodobieństwo, iż skończysz przechadzkę biegając lub maszerując w szybkim rytmie, którego nie zakładałeś wychodząc z domu. 

Włóż na siebie odzież do biegania

Czy wiesz, że bardziej prawdopodobne jest, że zmotywujesz się, jeśli jesteś ubrany sportowo niż jeśli nie jesteś? Zakładanie tego typu odzieży zachęca do wyjścia. Jeśli chcesz rano pobiegać, zostaw ubranie obok łóżka i połóż buty do biegania przed drzwiami sypialni, aby była to pierwsza rzecz, którą zobaczysz przy wyjściu z pokoju. W ten sposób przezwyciężysz wszelkie myśli o rezygnacji. Jeśli zobaczysz gotowy sprzęt, szanse na to, że zaczniesz biegać, są znacznie większe niż gdybyś musiał go w tym momencie przygotować. Jeśli wolisz biegać po południu, zmień moment powrotu do domu i zostaw obowiązki domowe na potem.

Słuchaj piosenek, które Cię motywują

Muzyka jest wiernym kompanem sportowca. W dzisiejszych czasach nie można sobie wyobrazić chodzenia na siłownię lub biegania bez słuchania muzyki. Możesz zacząć od krótkiej listy odtwarzania, aby wykonywać określone treningi. Powoli twórz dłuższą listę. Powinna być ona motywacją do wyjścia, dlatego zawsze słuchaj piosenek, które najbardziej Cię motywują, Twoich ulubionych i tych, które przynoszą dobre wspomnienia.

Mniej znaczy więcej

Nie jest możliwe rozpoczęcie biegu na duże odległości od pierwszego momentu. Jeśli zamierzasz biegać na długich dystansach w początkowej fazie, w końcu skończysz wyczerpany i bez chęci kontynuowania biegu. Idealne jest szybkie bieganie na krótkie dystanse. Zachęci Cię to do stopniowego wydłużania czasu i intensywności. Treningi perfekcyjne to takie, w których biegasz przez krótki czas, ale spalasz tyle samo lub zwykle więcej kalorii niż bieganie długodystansowe. Widząc swoje postępy i poprawę formy, motywacja, aby dawać z siebie maksimum w każdym momencie będzie jeszcze większa.

Co powiesz na nagrodę?

Wszyscy potrzebujemy motywacji, a świadomość, że po osiągnięciu wyznaczonego celu jest „nagroda”, daje nam więcej chęci: jest łatwiej kiedy istnieje jakaś rekompensata i cel. Dlatego zrób listę możliwych nagród, takich jak dzień relaksu w domu, film w kinie, który Ci się podoba, zdrowe słodycze czy wyjątkowa wyprawa.

Pamiętaj gdzie i dlaczego zacząłeś

Przygotuj dziennik postępów. Ważne jest, aby dokumentować swoje osiągnięcia i postępy od pierwszego dnia. Zwróć uwagę na to, co Cię unieszczęśliwia, co chcesz zmienić, swoją wagę, wymiary, odczucia. A kiedy myślisz, że Twój trening staje się zbyt trudny lub zastanawiasz się, dlaczego tak bardzo się starasz, przeczytaj, co napisałeś na początku i dokąd chcesz dotrzeć.

Ciesz się trasami

Nie pozwól, aby Twoje trasy stały się nudne. Gdy tylko zauważysz, że Twój trening jest bardziej obowiązkiem niż zabawą, prawdopodobnie za chwilę się poddasz. Spróbuj zastosować się do naszych wskazówek, aby bardziej cieszyć się bieganiem. Ważne jest, aby utrzymać zmotywowany umysł.

Zaangażuj się

Jeśli myślisz, że naprawdę nie masz ochoty pobiegać, poświęć czas sobie i pomyśl, że to będzie tylko dziesięć minut, spokojny wyścig bez przemęczenia. W większości przypadków, jeśli wyjdziesz na zewnątrz, będziesz biegać dalej. A jeśli to naprawdę nie jest to Twój dzień, możesz wrócić do domu po 10 minutach i spróbować innym razem. Tak czy inaczej, będzie to lepsze niż nie spróbowanie. 

 

Autor: 
autor: portal ABC Bienestar; Tłumaczenie: Daria Matuszak
Źródło: 
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.
9 + 5 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.